أهم المنشورات

الاثنين، 17 نوفمبر 2014

في عرضك في طولك/طه صلاح هيكل





في عرضك في طولك
اعتقنا لوجه الله
خلاص الحمل ناءت به ظهورنا
فهل هذا يرضي الله
خلينا بعيد أحسن
كل في طريق
بحق من سجدت له الجباه
كنا زمان أصحاب بجد
نخاف بإخلاص على حقوق بعض
فجأة اتغيرت عند اللقاء
وحسيت بكل معاني العداء
فهمتني لما قلت لك يوم
الصداقة لعلة مش بتدوم
وآهو جه الوقت
أثبت لك صحة كلامي
ده أنت ياراجل
بتشكك ف ديني
وأنا اللي صليت بيك يوم إمام
وجيت تجري يوم
تقول لي الحق المدام
وجريت معاك وصلحت
بينكم ما أفسده اللئام
لقيتك ياصديقي فجاة متغير
والضحكة اللي كانت
عند اللقاء ماتت
حتى السلام من
غير نفس أنا متحير
خلف سحابات الشماتة
فرحان فينا وشمتان
وتقول لي ف وشي
موتوا بغيظكم
قلتها لي ومكنتش مستني
أسمعها منك يوم
بس إنت قلتها
طعنة في الصميم
دخلت قلبي السقيم
إفكرك بإيه تاني
وأقول لك إيه من المعاني
ساكت غلب وقهر ومرار
على حال بلد كانت فنار
لحد مالقيتك ضد التيار
ماشي بحقدك يا للعار
ونسيت الواحد القهار
هاتموت وياما سبقك غدار
وتعصي وتعاند الأقدار
الهم تقيل ياصاحبي
بس إنت مش عارف
ولا يمكن تكون عارف
وعامل لي اختبار
معادش فيه بيننا
حاجة نتفق عليها
سيبك من الأفكار
لما تيجي تزورني
ماتنساش تجيب معاك
كتاب الاذكار اللي بتقولها
قبل النوم وبعد النوم وكل يوم
اقرأ وعيد وزيد كمان
واستعيذ من النار
وقول يارب
اجعلني من الأبرار
وخوفني أنا
من مصير الفجار
بس بفكرك تاني
أنا مش ها تغير
زيك ولا هاعيش محتار
لأني صادق معاك وبدعي لك
الغشاوة تختفي
مع أول شعاع نور
ييجي ينور قلبك في النهار
طه صلاح هيكل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلانات