أهم المنشورات

الثلاثاء، 18 نوفمبر 2014

الشاعر عونى هشام ...................... شحات

شحات ودى شغلتى
ودى شغله عال العال
اسرح بطو ل جمعتى
احمع كتير م المال
---------------------
مالت فى يوم كفتى
والبخت عندى مال
فى بلدى دى مهنتى 
وكتير معايا عيال
-------------------
شفت المرار الوان 
فى العلم والتعليم
زى كتير شبان
تاهت مع المظاليم
--------------------
عايش مع الحرمان
والفقر طعمة اليم·
لا شفت مرة أمان
ولا عدل فى التقسيم
-------------------------
مشيت انا سواح 
والدنيا فيها براح
عايش مع جراحى 
والصوت بقى نواح
--------------------
شحات ومتعلم
فى حياتى بتألم
عندى كتير شهادات
مرمية يا معلم
------------------
خدنى ولد شحات 
احيانى بعد ممات
سرحت انا وهو 
مشيت معاه فى سكات
-------------------------
علمنى اكون شحات
الوقت لسه ما فات
انده وقول يا كريم
بدون حاجة لشهادات
-----------------------
لا مهنه ولا تعليم 
هتغير الاحوال
مشيت معاه كام يوم 
الحال صبح غير حال
-----------------------
ع الحال ده من كام سنه 
اليوم عندى فلوس
لا شغله ولا مشغله 
ولا حتى ايد بنبوس
-------------------------
الصبح انا شحات 
وف ليلى ابقى امير
عايش انا فى سرايات
ماتقولش ابن وزير
-----------------------
اعلم ولادى ليه
هو علامى فاد
انا ليلى عايش بيه 
وفلوس ما ليها ميعاد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلانات