أهم المنشورات

الأحد، 11 أكتوبر 2015

من ألاف السنين و المصرى بيعانى.... بقلم / محمد أبو المعاطى المحامى

محمد أبوالمعاطى
من ألاف السنين و المصرى بيعانى
مع إن مصر كاملة المعانى
عرفنا المجنى عليه طب مين الجانى
و السبب ايه و ليه الناس بيعانى
حكاية المصرى حكاية قديمة
مهياش بين يوم و ليلة
حكاية المصرى أقدم من فرعون
حكاية مصرى ملعون
متسلط علينا و لكل ظالم عون
أمس و من أول ما شاف شمس و اليوم
أه يا ناس أنا لو جبل كان اتهد
هو ده اللى غايظهم منى إنى أد
أد الدنيا دى كلها و اكتر
مهما الظالم على فيها و اتمخطر
مسيره فى يوم منى يتمسخر
بعد ما كان منى بيسخر
أيوه أنا زعيم العالم و استحق
هو ده عين العقل و الحق
بأخلاقى و بصبرى و بقوتى
مهما يا ظالمة تهدى فيا و تموتى
أيوه أنا المصرى البسيط الماشى جنب الحيط
لا مال و لا بناية و لا غيط
و لا حتى أمال و لا فرح و لا زيط
أنا المشرط و الأبرة و الخيط
لجراحى أنا مش حاكم غاوى صيت
يا ريت على كده و يسيبونى فى حالى
ده عايزينى أخيب فيا ظنى و أمالى
عايزينى تايه يا إما مسجون
و أنا الزعيم مهما يكون
يا مصر أبدًا عمرى ما اخون
و الأرض بتبكى على مصرى بيهون
يا حاكم أنا مخاصمك
لكن عمرى ما اكون فى يوم خصمك
يا حاكم أنا مخاصمك
لكن عمرى ما اكون فى يوم خصمك
سايبها لله و فى الله
هو الحاكم و الإله
حسبنا الله و نعم الوكيل
فى كل ظالم و هو بيكيل
و المصرى عمره ما كان جبان و لا بخيل
عمرك يا ظالم علينا ما تخيل
و انت حارمنا حتى ظل النخيل
متوهنا و محير أفكارنا
فاضل قرأن و تكفرنا
يا مجنون يا ابن المجنونة
يا بو روح صفرة و ليمونة
عشان مين تعمل فينا كدا
عشان فى يوم ما نقدر ع العدا
لا و الله أرواحنا فدا
نبينا محمد و بكرة نكيد كل دا
.....................................................
محمد أبو المعاطى المحامى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلانات