أهم المنشورات

السبت، 29 أغسطس 2015

سالم ابو موج " عشت فيك يا وطن "


انا عشت فيك يا وطن ميت وانا ناسي
..........ً...........الاولا قدساه.............
................هنعيش ونتعلم................
من طفل وسط الحجاره موجوع بيتالم
لا سمعنا يوم صرخته ولا قلبنا اتكلم
من ام فقدت ضناها
والعجز دغدغ صباها
علي وشها معلم
من اب شاف سكته
طالع بجيب لقمته
فجأه النهار ضلم
قلولي يا اهل اللغه
عربي بيتكلم
ميهمهوش خوفه
شوفو الكلام واسمعو
واتأملو حروفه
قال يعني ايه اعتصم
ياله بحبل الله
سبنا الحبال كلها
والكل ضل وتاه
ولا عدنا نسمع وطن
ولا حتي وا قدساه
تهنا ف سكتنا
شغلتنا لقمتنا
ونسينا ان اللمه 
راح تبقي عزوه وجاه
.دخلو في احلامنا
نسونا ايمنا
خلو الفقير مننا
بيقول يا اهل الله
انا قولت نفسي ف وطن يقولنا نقوله
منعشي غربتنا ونتوه ف سكتنا واحنا هنا ف ضله
هنده وقول يا وطن لحد ما اوصله
..............واقوله يسمعني.........
كل الضلوع اشتكت المك بيوجعني
انا نفسي منك ف عهد ارجوك لتوعدني
من غربتي ف نفسي عاوزك ترجعني
..............عاوزك ترجعني ..........
سالم ابو موج

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلانات