أهم المنشورات

السبت، 29 أغسطس 2015

بقلم الشاعر المصري/احمد ابراهيم " ولسه ليكى بكتبلك "


الشاعر المصري/احمد ابراهيم
*********************
فى قصيدة (ولسه ليكى بكتبلك) من روائع القصائد
************************
انا المشتاق تعبت فراق

وغابت شمس احلامى
انا العاشق وانا الغارق
وانا السهران فى ايامى
انا المجروح يا روح الروح
غيابك سر احزانى
************************
ولا مرتاح غشان البعد بيجرّح

سنين مكتوبه ع الأوارق
سنين مشطوبة م الذكرى ولا قدرة
جفونى تنام ما انا السهران
وبكتبلك حروف باكيه
ليالي ف عمري تتألم
بتصرخ ليكى وشاكيه
***********************
على حالي سنين بعدك على عيني

ف عيني والدموع حاكيه
اقولك ايه زمان الغربه
كان مكتوب على جرحي
اقولك ايه ممات الفرح فى ملامحى
وباكيه البسمة على خدي
وشاب حلمي 
************************
وذاد الحمل جوايه ولا بدايه

في يوم تبداء لكن بنا الفراق يسبق
وانا بغرق فى بحر دموع
بعيد عنك وانا الموجوع
سنين بتعدي من زمانى
سنين مشطوبه من حلمي
جراح منقوشه ع الذكرى
ومفروشه بشوك يأسي
**************************
وانا ماشي لكن ف الخطوة

متسلسل وانا بغزل حروف القصه
وحروفك على ورقة شجر دبلان
وانا الصابر على بعدك
شبيه صبري بصبر جمال
شبيه الجرح جوايه بتقل جبال
***************************
ومشتقلك ومن شوقى يقيد بركان

وبيحرق وانا بحرق سنين
ف البعد مش ليكي
انا برفض يكون الجرح يوم ليكى
انا هقتل ليالي الغربه وارويكي
*****************************
انا هسجن دموع الحزن ف عنيكى

انا هخدك فى حضن القلب واطويكى
وهكتبلك نهايه قصه بالفرحه مع الطرحه
ويتبدّل سواد الجرح بنهارك
وترجعلّى في يوم شمسك
واعيش ليكى واعيش ليكى
******************************
بقلم الشاعر المصري/احمد ابراهيم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلانات