أهم المنشورات

الخميس، 17 سبتمبر 2015

عمري هو عمرك ... بقلم المبدع / جابرعبدالقادر

?جابرعبدالقادر؟
?عمري هو عمرك؟
?قولي يازمن 
الناس كانت 
كدة ولا علشان 
انا في زمني ده 
كل الناس ماشين
يكلمو نفسهم 
بس هنا او هنا 
لا الاقي حد معه 
قلت لا حول الله 
احترت انا من 
الناس عاوز اكلمهم 
يجري مني يا عيني 
عليهم اشوفهم 
يكلمو نفسهم 
ليه كدة مالهم 
تعبانين من حاجه 
ولا كانو زمان كده 
بس كان جدي 
يحكي لي يقول 
ايامكم يعلم بيها 
ربنا قلت ليه ياجدي 
كان يا ابني زمان
قرش يكفي عيله 
واليوم لو اشتغلت 
بكام الاف لا تكفي 
العيش الحاف يعني 
من غير غموس 
ولا الجو كان زمان 
غير الجو دة وتيجي 
تقولي الناس تكلم 
نفسهم ربنا يسترها 
معاكم يابني يقول لي 
انت لم تعرف تتزوج 
لم يعرف باني مش 
عاوز اجوز علشان 
مافيش حب في 
زمن دة علشان 
مفيش انثي جميله 
في روحها واخلاقها 
المهم سيبت جدي 
علشان عاوز ينام 
قلت لي مالك لسه 
بدري علي النوم 
يقول صلايت العشاء 
وانام انت شايف 
الصحة تمام ولا
ايه يا ابن ------ خلاص 
بقه جده روح نام بس 
ادعيلي انا والشباب 
يقول ربنا معاكم 
والمهم دايما صلي 
وقول الحمد الله؟
?جابرعبدالقادر؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلانات