أهم المنشورات

الثلاثاء، 15 سبتمبر 2015

الغربة صعبة ***تاليفى ***‫#‏اسامة_جمال‬ **

اهداء لكل مواطن عراقى
الغربة صعبة ***تاليفى ***‫#‏اسامة_جمال‬ ***حلوان***
انا العراقى الاصيل
لفيت بلاد وشفت نهر النيل

&&
اة من الغربة ودة حالى 
عدت شهور وايام وليالى
بحلم ارجع بلدى
واعرف ولـدى
ان العراق للعرب كانت نجم عالى
&&

الغربة صعبة ودة حالى
&&
بحن لبلدى بكل حبى واشواقى
وبحلم على ارضها يقرب يوم التلاقى
انا العـــــــربى الاصيل انا المواطـــن العــراقى
&&

الغربة صعبة ودة حالى
&&
عراقى وبحلم فى بلدى بستقرار
تعبت من الهجـــرة ومن الدمــــــــــار
والله على حكام العرب كلهم الخزى والعار
هيجى يوم ترجع العراق زى زمان بعزة وانتصار
وترجع الارض الخضرة 
ويرجــــــــــــع الاذان ويا الجـــرس والامـــان والعمــــار
&&

الغربة صعبة ودة حالى
&&
الغربة صعبة ياناس
كرهت الغربة خلاص
من زعلى على بلدى
بنام بحلم بصوت الرصاص

&&
الغربة صعبة ودة حالى

&&
متغرب وعايش وحيد
عدى عليا ميت عيـــد
عن وطنى وانا بعيــد
ماحستش يوم سعـــيد

&&
الغربة صعبة ودة حالى

&&
بضحك وقلبى حــــزين
يحـــــس بيــــا بس ميـــ ــن
الغربة صعبة يابنى ادميـــ ــن
بكرة يرجع صــلاح الــــــديـــن
بنصـــر وعـــــــزة للمسلميـــــــن

&&
الغربة صعبة ودة حالى

&&
او يرجع ابن الخطاب
عشان الحق تاة وغـــــاب
قتـــلو وحــــــرقو الشــــباب
والطفل الصغير شعرة شـــــاب
من كتر ماشاف ظلم واهانة وعذاب

&&
الغربة صعبة ودة حالى

انا العارقى هتحمل 
ولاخر المشوار هاكمل

&&
الغربة صعبة ودة حالى

&&
الظلم بقالــى سنين بـــــدوق
بكرة الضمير العربى يفـوق
ويهدى الحال ياناس ويـروق
ادام فى غروب 
لازم اكيد هيجــى شــــروق

&&
سوريا والعراق واليمن
السبب فى الحرب والمحن
كلة هيدفع غالـــــــــى التمن

&&&
الغربة صعبة ودة حالى

تأليفى***اسامة جمال***حلوان**

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلانات